Syfte och ändamål
Näringslivsutskottet är en viktig länk mellan Lupefs medlemmar, alumner, näringslivet och våra samarbetspartners. Utskottets huvudsakliga uppgift är att förvalta och utveckla Lupefs relationer med externa aktörer, såsom sponsorer och samarbetspartners. Detta görs genom att hålla god kontakt med befintliga sponsorer och säkerställa att våra befintliga samarbeten är gynnsamma för båda parter, samtidigt som utskottet aktivt söker nya möjligheter för föreningen. Genom att ständigt vara i dialog med företag, organisationer och myndigheter skapar vi ett starkt nätverk som bidrar till Lupefs långsiktiga utveckling.
Karriärstöd
En annan viktig del av utskottets arbete är att stärka medlemmarnas karriärmöjligheter. Vi arbetar för att förbättra statsvetares, ekonomers och freds- och konfliktvetares praktik- och arbetsmöjligheter genom att:
- Anordna lunchföreläsningar och arbetsplatsbesök.
- Skapa utrymme för nätverkande mellan medlemmar, alumner och yrkesverksamma.
- Tipsa om praktikplatser och jobb via Lupefs praktik- och karriärsida på Facebook.
Mentorskapsprogrammet
Utskottet driver dessutom det nystartade mentorskapsprogrammet, där medlemmar får en personlig mentor som under fem månader inspirerar, vägleder och stöttar dem i deras karriärutveckling. Programmet hålls en gång per år, och syftar till att hjälpa deltagarna att växa både professionellt och personligt, med målet att ta ett steg närmare sitt drömyrke. Håll utkik på Lupefs sociala medier under september och oktober om du är intresserad, där information om hur du ansöker till Lupefs mentorskapsprogram publiceras.
Alumnverksamhet
Sist men inte minst ansvarar utskottet för Lupefs alumnverksamhet. Genom att arrangera nätverksträffar och skapa plattformar för utbyte mellan tidigare och nuvarande medlemmar bygger vi broar som ger inspiration och värdefulla insikter inför framtiden.
Engagemang som medlem
För att framgångsrikt utföra utskottets uppgifter har ansvarig stöd av engagerade utskottsaktiva och tre ämbetsposter: en eventkoordinator och två näringslivskoordinatorer. Utskottets arbete präglas av nära samarbete – både internt mellan utskottsaktiva och med andra utskott inom Lupef, samt externt med företag, organisationer och andra föreningar.
Ämbetena sitter terminsvis och har definierade ansvarsområden:
- Eventkoordinatorn ansvarar för att planera och organisera utskottets evenemang. Detta inkluderar bokning av lokaler, mailkontakt med företag och att säkerställa att evenemangen genomförs smidigt.
- Näringslivskoordinatorerna arbetar med att vårda och utveckla relationerna med Lupefs sponsorer, samarbetspartners och andra föreningar och organisationer. De bidrar med sina nätverk i utskottets arbete och är också ansvariga för att underhålla Lupefs alumnnätverk.